Jak se udržet ve formě po celý rok?


Vánočky, řízky a kila sladkého cukroví na Vánoce, ochucené ledové tříště, zmrzliny a osvěžující slazené nápoje v létě. To vše jsou téměř neodmyslitelné pochoutky, které si dopřáváme po celý rok. Ale jak si i při příjmu těchto potravin a nápojů udržet linii, aniž bychom se nemuseli vzdávat toho, co máme tak rádi?

Nikdo by se neměl trápit kvůli své váze! Nezáleží, jestli vám kilo přibylo nebo ubylo, nejdůležitější je vaše zdraví a to, jak se cítíte. Spoustu lidí si hlídá každé sousto, jenže to není dobré pro vaše tělo, ani mysl. Tělo vám řekne, na co má chuť nebo kdy má hlad a vy se nesmíte trýznit ukrutnými dietami, které vám přidají akorát šedivé vlasy na hlavě. Zde přikládáme pár tipů, které vám pomůžou se udržovat fit a zároveň zůstat šťastní.
1.  Pitný režim
Ne náhodou je tento tip prvním v žebříčku. Voda tvoří v průměru 60 až 70 % hmotnosti člověka, proto se nesmíte stresovat s tím, kolik vážíte. Voda v našem těle vyživuje svaly, které ji potřebují k růstu a správné funkci. Dobré je vypít minimálně jednu sklenici vody brzy po probuzení. Nastartuje to váš den, metabolismus, budete se cítit lépe a trochu to zaplní váš žaludek, pokud neradi snídáte brzy po probuzení. Dospělý člověk by měl za den vypít kolem 2 až 3 litrů tekutin, nejlépe vody. Avšak tento údaj je individuální, například sportovci pijí až kolem 4 litrů denně. Radíme vzít si sklenici nebo celou láhev s vodou a položit si ji na místo, kde trávíte nejvíce času – k posteli nebo na pracovní stůl vedle počítače.
2.  Pohyb
Nemusíte být zrovna zapálení sportovci nebo chodit 7x týdně do posilovny, abyste si dokázala udržet linii, ale bez pravidelného pohybu se kalorie spalovat nemohou. Ranní běhání po vašem sídlišti, domácí cviky z pohodlí obývacího pokoje, procházka se psem nebo nějaká aktivita s dětmi, pokud na vlastní sport nemáte tolik času, bohatě postačí. Stanovte si například limit kroků na svém chytrém mobilu, který počítá i spálené kalorie. Nezapomeňte, že pocením člověk nehubne, jen se zbavuje vody, takže opalováním pod sluníčkem nebo saunou tuky neshodíte.
3.  Strava
Strava je minimálně stejně důležitým prvkem, jako cvičení. Jedno bez druhého se neobejde. Je v pořádku, když si občas dopřejete sladký nápoj, ovocné smoothie nebo výše zmíněné cukroví na Vánoce, ale snažte se to nepřehnat. Celý váš denní pitný režim by se neměl skládat z koly, a pokud si na oběd dáte pět plněných knedlíků, zkuste si dát lehčí večeři. Vaše denní strava by se měla skládat z pěti menších jídel. Chápeme, že ne každý má čas každé 3 hodiny jíst, chystat si jídlo s sebou do práce nebo do školy, ale je důležité necítit hlad přes den, takže si alespoň sbalte s sebou banán nebo jakékoliv ovoce. Ale ani s tím to nepřehánějte, ovoce také obsahuje cukr – fruktózu. K tomu, abychom se nepřejídali, měli stále místo pro další jídlo a zároveň nepřibírali, nám slouží systém více jídel po menších porcích. Nezapomeňte na zeleninu, která opticky zvětší porci na talíři, obsahuje důležité vitamíny a také vás zasytí. Pokuste se dívat na nutriční hodnoty, které najdete na většině potravin a nápojů. Důležité jsou kalorie, tuky, sacharidy a bílkoviny. Jejich doporučené hodnoty jsou pak individuální pro každého jedince zvlášť. Hlavně si své jídlo užijte!
4.  Bavte se a zkoušejte stále něco nového
Existuje mnoho receptů na zdravá jídla, která mohou být rychlá a velmi chutná – proteinové lívance, kakaové cookies, kuřecí plátky nebo různé saláty. Taktéž existuje velké množství aktivit, které vám pomůžou udržovat se v kondici a které nemusíte dělat sama, ale můžete to spojit s rodinou. Procházky po parcích, zoo, plavání, nebo třeba můžete s partnerem zkusit posilovnu a jejich nabízené lekce. Sport a zdravá strava je vždy ze začátku těžká, ale jakmile si najdete své každodenní rituály a režim, jenž vám vyhovuje, je ještě náročnější se ho zbavit. Dopřejte si dobroty, které vaše tělo jednou za čas žádá, bavte se a buďte šťastní, ale nezapomeňte, že budování a udržování vašeho zdraví je běh na dlouhou trať.

Napsat komentář